Eksploatacja turbosprężarek.

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • LUKI
    RS
    • 2005
    • 5776

    Eksploatacja turbosprężarek.

    Właśnie otrzymałem informację , iż mam sie stawić w serwisie w celu weryfikacji i
    ewentualnie naprawy : " zaworu odpowietrzającego układ hydrauliczny skrzyni biegów " :shock:
    W skrócie chodzi o sprzęgło i koło dwumasowe.

    Czyli.. i Skoda wreszczie sie obudziła . :|
    kliknij 'Lubię to!' www.facebook.com/LukiFanatic a tam O2/O3 RS, O3 RS230, G 6GTI 35, G 7GTI, G 7R, S3, CLA 45 AMG, S5, GT3 RS, Turbo S, M5, RS 7, S 63 AMG, RS6

    SKODA OCTAVIA 1.4TSI 122HP CAXA TURBO PROBLEM
  • szkoda
    RS
    S_OCP Member
    • 2005
    • 22543

    #2
    Eksploatacja turbosprężarek.

    Do podniesienia parametrów pracy silników benzynowych i diesla powszechnie używa się turbosprężarek. Zasada ich pracy polega na połączeniu turbiny napędzanej spalinami z wirnikiem, który spręża powietrze tłoczone do cylindrów.

    Turbosprężarka ma szereg zalet, do których można zaliczyć: prostą budowę, brak dodatkowego napędu i stosunkowo niskie koszty wytwarzania. Urządzenie ma także wady, jak występowanie opóźnienia między wciśnięciem gazu przez kierowcę a reakcją turbiny, określane potocznie jako „turbodziura” oraz wrażliwość na nieprawidłową eksploatację. Turbodziura jest spowodowana brakiem możliwości samodzielnego dostosowania się sprężarki do zmian prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Istnieją już rozwiązania przyczyniające się do zwiększenia zdolności adaptacyjnych turbosprężarek. Są to zawory upustowe kierujące nadmiar spalin na stronę wydechu oraz bardziej zaawansowane technicznie turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny.

    W praktyce eksploatacyjnej dla użytkownika samochodu najistotniejsza jest wiedza o uwarunkowaniach, które mają istotny wpływ na długość okresu bezawaryjnej pracy turbosprężarki. Po pierwsze, wirnik turbosprężarki, ma określoną masę i wymiary oraz związany z nimi masowy moment bezwładności. Podczas pracy wirnik jest rozpędzony do prędkości 100 - 120 tysięcy obr/min. Jest to 10 razy więcej od prędkości rozwijanej przez silniki bolidów Formuły 1. Dlatego wirnik turbiny podlega bardzo precyzyjnemu wyważeniu, a jego łożyskowanie smaruje olej tłoczony przez pompę zasilającą silnik. W eksploatacji turbosprężarki oprócz czynności obsługowych bardzo ważna jest technika jazdy.

    Aby zapobiec inwazji brudu, należy dbać o czystość zasysanego powietrza poprzez regularną wymianę filtra. Każda zmiana wyważenia powodowana np. osadzaniem się zanieczyszczeń, przy tak wysokich obrotach sprzyja przedwczesnemu zużyciu łożysk. Szczególną troską trzeba otoczyć medium, które chłodzi i smaruje przez przestrzeganie terminów wymiany oleju silnikowego. Nie warto też stosować oleju o gorszej klasie jakości niż zaleca producent samochodu. Eksperymenty ze zmianami gatunku oleju, klas lepkości i jakości negatywnie wpływają na silnik i zespoły współpracujące. Wzrost stopnia zabrudzenia oleju, utrata jego właściwości smarnych i ochronnych ujemnie wpływa na trwałość łożysk i kondycję całego silnika. W jednostkach o większym przebiegu, które „biorą” olej, należy regularnie sprawdzać i uzupełniać jego poziom.

    Po uruchomieniu silnika spalinowego, przez pewien czas (krótszy latem, dłuższy zimą) olej nie dopływa do różnych mechanizmów, w tym do łożysk sprężarki. Przez ten okres są one smarowane cienką warstwą utrzymującą się, dzięki lepkości środka smarnego. Dlatego po uruchomieniu zimnego silnika trzeba unikać ostrego dodawania gazu i gwałtownego ruszania. Takim sposobem jazdy powodujemy, że przez pewien czas łożyska są nienależycie smarowane, co przyczynia się do obniżenia ich trwałości. Natomiast w czasie jazdy, po rozgrzaniu jednostki napędowej, korzystnie jest utrzymywać silnik w średnim i wysokim zakresie obrotów. Bardzo duże znaczenie dla trwałości sprężarki ma prawidłowe wyłączanie silnika. Po zakończeniu pracy jednostki napędowej przestaje pracować pompa olejowa. Nie dostarcza ona porcji świeżego oleju do łożysk turbiny, której rozpędzony wirnik jeszcze przez kilkanaście sekund obraca się z olbrzymią prędkością. W tym czasie olej, który smaruje łożyska, ulega silnemu rozgrzaniu, zachodzą w nim zjawiska zwęglania, wytwarzają się cząstki, które rysują precyzyjnie wykonane bieżnie łożysk prowadząc do ich destrukcji. W eksploatacji silnika z turbosprężarką obowiązuje zasada, aby przed jego wyłączeniem odczekać kilkanaście sekund. W tym czasie obroty turbiny zmniejszają się i uszkodzenie łożysk jest mniej prawdopodobne.

    Okres bezawaryjnej pracy turbosprężarki jest w dużym stopniu zależny od sposobu jej eksploatacji. Jednak należy podkreślić, że zdarzały się serie urządzeń, które były słabo dopracowane przez producentów i ulegały awariom po stosunkowo małych przebiegach. Typowym objawem uszkodzenia turbo są wyraźnie odczuwalne drgania pochodzące z okolicy, w której jest zamontowana. Przy dużych uszkodzeniach słyszalne jest ocieranie metalu o metal, z rury wydechowej wydobywa się duża ilość białego dymu, a samochód nie uzyskuje dotychczasowych przyspieszeń.

    Uszkodzone turbosprężarki można regenerować. Specjalistyczne warsztaty posiadają stosowną wiedzę, doświadczenie oraz zestawy naprawcze. Koszt typowej regeneracji wynosi /w zależności od rozmiarów turbiny/ od 800 do 2000 złotych i jest kilkakrotnie niższy od ceny nowego urządzenia.
    [motofakty.pl]
    saport techniczny baj DGW
    była BKD+DSG '05 120kkm
    była BXE '08 190kkm
    no i nie ma :-)

    Komentarz

    • Emil
      L&K
      S_OCP Member
      • 2005
      • 1092

      #3
      Uszkodzone turbosprężarki można regenerować. Specjalistyczne warsztaty posiadają stosowną wiedzę, doświadczenie oraz zestawy naprawcze. Koszt typowej regeneracji wynosi /w zależności od rozmiarów turbiny/ od 800 do 2000 złotych i jest kilkakrotnie niższy od ceny nowego urządzenia.
      Jakis czas temu szukałem warsztatu zajmującego się regeneracją turbosprężarek. Koszt regeneracji wahał się w granicach 350 - 700 zł. Koszt nowej turbinki na rynku ( NIE W ASO ) do modeli silników AHF, ASV ok 700 - 800 zł. Wnioski więc nasuwają się same....
      BMW E46 320d by MT 184PS@406Nm
      CR-V 2,2 i-ctdi
      Perfectservice by Dobrygrześwawa

      Komentarz

      • Maicroft
        Moderator
        S_OCP MemberModeratorr
        • 2004
        • 25757
        • Audi

        #4
        W ASO dla tych ktorzy chca wiedzie, zeby lepiej sie poczuc 5,5tys zl :twisted: rowniez do AHF-a
        Spritmonitor.de

        Komentarz

        • Emil
          L&K
          S_OCP Member
          • 2005
          • 1092

          #5
          Zamieszczone przez Maicroft
          W ASO dla tych ktorzy chca wiedzie, zeby lepiej sie poczuc 5,5tys zl :twisted: rowniez do AHF-a
          W Wimarze na Modlińskiej nawet 8 tys + montaż gratis :diabelski_usmiech
          BMW E46 320d by MT 184PS@406Nm
          CR-V 2,2 i-ctdi
          Perfectservice by Dobrygrześwawa

          Komentarz

          • szkoda
            RS
            S_OCP Member
            • 2005
            • 22543

            #6
            ja pierdziele, taka jest przebitka w ASO?!
            rozumiem, ze taka turbina za 700-800, jak pisze Emil jest nowa? czy cos jej brakuje?
            pzdr!
            saport techniczny baj DGW
            była BKD+DSG '05 120kkm
            była BXE '08 190kkm
            no i nie ma :-)

            Komentarz

            • Emil
              L&K
              S_OCP Member
              • 2005
              • 1092

              #7
              ZTCW, można trafić nową, ewentualnie krótko używaną w idealnym stanie technicznym
              BMW E46 320d by MT 184PS@406Nm
              CR-V 2,2 i-ctdi
              Perfectservice by Dobrygrześwawa

              Komentarz

              • kejek
                Drive
                • 2005
                • 40

                #8
                Ciekawe jakbym sobie taka u siebie zamontowal, ale pewnie by doszlo z 75KM jakies 20KM + przerobki i robocizna. Hmm, to sie chyba jednak nie oplaca, lepiej wlozyc 1.8 16V z golfika II, a i ponoc skrzynie mozna z tym ozenic.

                Komentarz

                • Purchawa
                  Admin
                  S_OCP Member
                  • 2004
                  • 8007

                  #9
                  Zamieszczone przez szkoda
                  rozumiem, ze taka turbina za 700-800, jak pisze Emil jest nowa? czy cos jej brakuje?
                  Oczywiscie, ze nowki sztuki niesmigane i kompletne.
                  Swego czasu byl wysyp do ASV to i po 500zl chodzily.

                  Skoda twierdzi, ze to Kulczyk narzuca takie ceny i oni nic z tym nie moga zrobic. :roll:
                  "...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
                  Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść"

                  STOP ECO-TERRORISM!

                  Komentarz

                  • huwe
                    Elegance
                    S_OCP Member
                    • 2005
                    • 976

                    #10
                    Zamieszczone przez szkoda
                    ja pierdziele, taka jest przebitka w ASO?!
                    rozumiem, ze taka turbina za 700-800, jak pisze Emil jest nowa? czy cos jej brakuje?
                    pzdr!
                    nie tylko na tym. Za zestaw "biernego biezpieczeństwa"- poduszki, deska, pasy i sterownik airbag-ów ASO woła ok 13 tys zł. Ja kupiłem wszystko za 3 tys- dziwne, ale też nowe i oryginalne.
                    Zenuś pa pa teraz gra nam rcd310- i bardzo fajnie gra. masz problem z LPG - walnij na PW - postaram się pomóc

                    Komentarz

                    • szkoda
                      RS
                      S_OCP Member
                      • 2005
                      • 22543

                      #11
                      Zamieszczone przez huwe
                      Zamieszczone przez szkoda
                      ja pierdziele, taka jest przebitka w ASO?!
                      rozumiem, ze taka turbina za 700-800, jak pisze Emil jest nowa? czy cos jej brakuje?
                      pzdr!
                      nie tylko na tym. Za zestaw "biernego biezpieczeństwa"- poduszki, deska, pasy i sterownik airbag-ów ASO woła ok 13 tys zł. Ja kupiłem wszystko za 3 tys- dziwne, ale też nowe i oryginalne.
                      gdzie? i gdzie te turbiny?
                      saport techniczny baj DGW
                      była BKD+DSG '05 120kkm
                      była BXE '08 190kkm
                      no i nie ma :-)

                      Komentarz

                      • masta_2000
                        Classic
                        • 2006
                        • 5

                        #12
                        Regenerowałem kiedyś turbinę do Toyoty Supry 3.0 - koszt regeneracji był rzędu 750 PLN. W tym było centrowanie, wymiana uszczelek w obwodzie powietrza oraz w obwodzie chłodzenia (chłodzone była cieczą), wyważanie, polerowanie komory kompresora i turbiny i właściwie to wszystko. Pochodziła może ze 3000 km i spowrotem trzeba było regenerować - wymiana gniazd i łożysk ślizgowych, wymiana całego wałeczko, ponowne centrowanie i wyważanie i znowu koszt 1250 PLN. Prawdziwa i pożądna regeneracja w profesjonalnym zakładzie kosztuje w granicach 2000. i obejmuje właściwie to wszystko co wymieniłem wyżej + gwarancja, a jak ktoś oferuje taniej to należy mieć duże obawy i trzeba się mocno zastanowić, co by nie regenerować jeszcze raz.

                        Komentarz

                        • Arek
                          RS
                          S_OCP Member
                          • 2005
                          • 3143

                          #13
                          szkoda napisał/a:
                          rozumiem, ze taka turbina za 700-800, jak pisze Emil jest nowa? czy cos jej brakuje?

                          Oczywiscie, ze nowki sztuki niesmigane i kompletne.
                          Swego czasu byl wysyp do ASV to i po 500zl chodzily.
                          a gdzie mozna takie kupic,moze sie kiedys przyda k
                          -----1.9TDI ASV --StrEet DeMoN----- <--ZaPrAsZaM

                          Komentarz

                          • Purchawa
                            Admin
                            S_OCP Member
                            • 2004
                            • 8007

                            #14
                            Zamieszczone przez Arek
                            a gdzie mozna takie kupic,moze sie kiedys przyda k
                            Najlepiej pytac u tunerow, ale rowniez na wielu forach sa ogloszenia.
                            Ogolnie jak potrzeba to nie trudno znalezc.
                            "...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
                            Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść"

                            STOP ECO-TERRORISM!

                            Komentarz

                            • djczas
                              RS
                              • 2005
                              • 9612

                              #15
                              Purchawa, ale nie wszystkie modele nie iwem czy martinez juz znalał bo nie tak dawno miał w podpise że szuka ARL ale fakt masz racje najlepiej u tunerów lub jak ktoś lubi adrenaline to na allegro

                              Komentarz

                              • Arek
                                RS
                                S_OCP Member
                                • 2005
                                • 3143

                                #16
                                jak ktoś lubi adrenaline to na allegro
                                oj,naprawde niepolecam mam złe wspomnienia ale to juz OT
                                -----1.9TDI ASV --StrEet DeMoN----- <--ZaPrAsZaM

                                Komentarz


                                • #17
                                  Natomiast w czasie jazdy, po rozgrzaniu jednostki napędowej, korzystnie jest utrzymywać silnik w średnim i wysokim zakresie obrotów
                                  średnie dla TDI to ile? 30 tys ? czy to juz wysoki jest ? ja aby płynnie i bez halasu jezdzic staram sie zmieniac bieg n wyższy po przekroczeniu 20 tys , po miesiacu takiej jazdy w miescie autko wyraznie sie zamula - co jakis czas jest jednak trasa wiec szystko sie ladnie przepala... Zastanawiam sie jednak czy tej mojej "granicy płynnosci" nie przeniesc na 30tys. Tylko niech mi ktos powie, jakie to sa dla TDI 110KM srednie i wysokie zakresy obrotow.

                                  Komentarz

                                  • MZD
                                    Ambiente
                                    • 2004
                                    • 242

                                    #18
                                    Zamieszczone przez Arek
                                    jak ktoś lubi adrenaline to na allegro
                                    oj,naprawde niepolecam mam złe wspomnienia ale to juz OT
                                    A co się stało ? Myślę że to może być ew. przestroga dla innych, dlatego pytam.
                                    Octavia Kombi ASV 114KM 256Nm @ 148KM 330Nm by ALI - polecam tego tunera...

                                    Komentarz

                                    • paulm
                                      Ambiente
                                      • 2005
                                      • 108

                                      #19
                                      A może gdzieś widział ktoś nowe (oryginalne) turbosprężarki do AGR :?: :| Do TDI 110/130 KM można całkiem łatwo znaleźć, ale do 90 KM :?: :roll:

                                      Komentarz

                                      • MZD
                                        Ambiente
                                        • 2004
                                        • 242

                                        #20
                                        A tak nieco OT - czy ktoś zakładał turbinę od ASZ do ASV ?
                                        Ciekaw jestem jak to chodzi... :szeroki_usmiech
                                        Octavia Kombi ASV 114KM 256Nm @ 148KM 330Nm by ALI - polecam tego tunera...

                                        Komentarz

                                        • RomanS
                                          Elegance
                                          • 2004
                                          • 804

                                          #21
                                          lec,
                                          średnie dla TDI to ile? 30 tys ? czy to juz wysoki jest ? ja aby płynnie i bez halasu jezdzic staram sie zmieniac bieg n wyższy po przekroczeniu 20 tys , po miesiacu takiej jazdy w miescie autko wyraznie sie zamula - co jakis czas jest jednak trasa wiec szystko sie ladnie przepala... Zastanawiam sie jednak czy tej mojej "granicy płynnosci" nie przeniesc na 30tys. Tylko niech mi ktos powie, jakie to sa dla TDI 110KM srednie i wysokie zakresy obrotow.
                                          A czego konkretnie obroty masz na myśli ? bo chyba nie silnika ?
                                          Pzdr, RomanS, Audi A6 Avant, 2,5 TDI

                                          Komentarz

                                          • MZD
                                            Ambiente
                                            • 2004
                                            • 242

                                            #22
                                            Zamieszczone przez RomanS
                                            lec,
                                            średnie dla TDI to ile? 30 tys ? czy to juz wysoki jest ? ja aby płynnie i bez halasu jezdzic staram sie zmieniac bieg n wyższy po przekroczeniu 20 tys , po miesiacu takiej jazdy w miescie autko wyraznie sie zamula - co jakis czas jest jednak trasa wiec szystko sie ladnie przepala... Zastanawiam sie jednak czy tej mojej "granicy płynnosci" nie przeniesc na 30tys. Tylko niech mi ktos powie, jakie to sa dla TDI 110KM srednie i wysokie zakresy obrotow.
                                            A czego konkretnie obroty masz na myśli ? bo chyba nie silnika ?
                                            Raczej silnika ale pomnożone przez 10.

                                            Ja mam ASV, emerycka jazda to 1500 - 2000 obr, jak chcę nieco depnąć to ciągnę do 4000 - dalej nie ma sensu. Ogólnie odnoszę wrażenie że najlepsze przyśpieszenia są w zakresie 2,5 - 3,5 tys. obrotów.
                                            Octavia Kombi ASV 114KM 256Nm @ 148KM 330Nm by ALI - polecam tego tunera...

                                            Komentarz

                                            • autorus
                                              Rider
                                              • 2004
                                              • 508

                                              #23
                                              Jest na allegro arl za 1300zł. Ale wolałbym zakupić z pewniejszego źródła.



                                              Autorus :?
                                              http://forum.muratordom.pl/showthrea...5%82a-Autorusa
                                              Budowa mojego domku MURATORZE

                                              ----------------------------------------------------
                                              Octavia AZS TDI 130KM obecnie 407 kkm

                                              Komentarz


                                              • #24
                                                A czego konkretnie obroty masz na myśli ? bo chyba nie silnika ?
                                                silnika, jak MZD zauwazyl ,nie wiedziec czemu dodalem jedno zero

                                                Komentarz

                                                • chester121
                                                  L&K
                                                  • 2005
                                                  • 1053

                                                  #25
                                                  ja swoja krece spokojnie do 2500 i przezucam na wyzszy bieg
                                                  aczkolwiek :wink: autko dostaje tez odczasu do czasu baty
                                                  ze do 4500rozpedzam malenka
                                                  czasami na spacer tez trzeba ja wyganiac zeby nie byla ospala :szeroki_usmiech

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...